25 february 2020

Lancering krachtige functionaliteiten

Achter de schermen is ELAUNCH voortdurend bezig met het optimaliseren van het leerplatform en vandaag lanceren we – met trots – een aantal krachtige functionaliteiten. Het leerplatform biedt nu nog betere tools om uw medewerkers uit te dagen, feedback te geven en te belonen. Zij zullen de app met meer enthousiasme openen om trainingen te volgen.

Gamification in het kort

Gamification is het gebruiken van game-elementen in non-game omgevingen om gedragsverandering te stimuleren. Door het toepassen van krachtige technieken uit de game-industrie worden medewerkers intrinsiek gemotiveerd. Wat resulteert in het leveren van betere prestaties. In de basis draait het daarbij om continu uitdagen, feedback geven, belonen en vooral fun!

So what’s new? Verder in deze blog leggen we uit welke nieuwe gamification-technieken zijn toegevoegd aan het leerplatform. Hierdoor maken we kennisoverdracht bij onze partners als Mediamarkt, BCC, Capi, en United Retail nog effectiever en leuker.

Persoonlijker, interactiever, leuker

Hoe motiveer je medewerkers intrinsiek? Geef iemand een persoonlijk doel, of nog beter, benadruk het sociale aspect. Geef uw medewerkers een gezamenlijk doel. Hierbij is continue feedback en het verschaffen van context erg belangrijk. Ga in op persoonlijke prestaties, dat van het team en geef aan hoe zij presteren ten opzichte van anderen. Beloon voortgang in kleine stappen, geef opbouwende feedback en geef werknemers het gevoel van autonomie. Dus geef werknemers het gevoel dat ze zelf beslissingen nemen en hun eigen identiteit bepalen.

Vanaf nu creëren gebruikers een eigen avatar – persoonlijke afbeelding -. Voor het halen van goede trainingsresultaten krijgt men punten en kan men stijgen in levels. Elk volgende level wordt beloond met coole items en zo wordt de avatar steeds meer gepersonaliseerd. Van snorkel tot eskimopak, you name it, het komt voorbij. Nog niet gesproken over de branded-items speciaal ontworpen voor onze klant, zoals kenmerkende (winkel)omgevingen, outfits en producten. Doordat collega’s elkaars avatars kunnen bekijken, wordt de sociale interactie ook nog groter.

Wonderland

Constructieve concurrentie

Naast fun en beloning zijn context en competitie belangrijke onderdelen van gamification. Door het toevoegen van leaderboards wordt het platform competitief, socialer en nog leuker. Op basis van trainingsresultaten gaan collega’s de strijd met elkaar aan, maar ook samen als team. Bijvoorbeeld tegen andere afdelingen of winkels. Wie verdient de eer en behaalt de eerste plaats? Wie moet nog extra geprikkeld of geholpen worden? De rangschikking is dynamisch en verandert wanneer er nieuwe trainingen beschikbaar worden gesteld. De strijd is nooit gestreden, dus wees behoedzaam er zijn vele kaper op de kust. En niet onbelangrijk op het leaderboard worden de persoonlijke avatars getoond. Een extra reden om de avatar zo mooi mogelijk te pimpen. Game on, de competitie is geopend.

Wonderland

Krachtige tools voor managers

Behalve het leaderboard voor de winkel (of afdeling) is er ook een leaderboard voor winkels onderling. Hierbij werken we met verschillende leagues (zoals bv. de eerste en eredivisie bij voetbal) en geven we ieder team de mogelijkheid om in de hoogste league te komen. Dit op basis van gezamenlijke inzet. Iedereen kan dus winnen – als individu of als team – . Ook hier geldt, wees op je hoede. Wanneer teamleden nieuwe trainingen niet succesvol afronden, glijdt het team af naar een lagere league.

Met deze leaderboards hebben managers een krachtige tools in handen om het team te motiveren en aan te zetten tot betere (gezamenlijke) leerprestaties. Iedereen kijkt mee naar behaalde winkelprestaties, inclusief het hoofdkantoor. Niet in één van de hoogste leagues verkeren komt hun eer te na.

Door de nieuwe functionaliteiten maakt ELAUNCH ‘leren’ nog persoonlijker, socialer, interactiever, competitiever en vooral leuker. We tillen gamification naar een nog hoger level. Benieuwd geworden naar ons leerplatform? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een gratis demo.

Let's stay in touch

VRAAG MAAR RAAK OF ZEG GEWOON HI